Translate

söndag 10 februari 2013

Information är inte samma sak som kommunikation

Det sägs att vi lever i ett informationssamhälle. En tsunami av information och diverse budskap sköljer över oss och ibland är det nog fler än jag som upplever man nästan drunknar i detta massiva och till synes oändliga flöde. Denna situation ställer högre krav på avsändare av information att förmedla sitt budskap  på ett sådant sätt att mottagaren kan ta emot det. Mycket pengar, tid och kraft läggs ned av företag och myndigheter på att forma och styra informationsflöden. Information tenderar dock ofta att gå i en riktning medan kommunikation involverar en interaktionen och ett utbyte av information mellan två eller flera parter. Jag tror att vi skulle undvika mycket friktion oss människor emellan genom att bli bättre på det senare.

Senast idag blev jag påmind hur viktigt det är i vår svenska kultur (för det jag skriver är nog ett typiskt svensk fenomen som inte skulle gå att applicera lika lätt i andra kulturer) att information och beslutsunderlag är förankrade hos dem som är mottagare. Alla kommer aldrig vara överens om alla beslut som fattas och som individ får jag många gånger acceptera att det inte blev som jag ville, tyckte och tänkt, men det är likväl viktigt för mig att jag får uppleva att jag fått göra min åsikt hörd. Att min argument och åsikter vägs in i de beslut som görs och som påverkar mtt liv. Jag tycker mig se detta behov på de arbetsplatser jag arbetat på, i de församlingar jag tillhört under åren, likväl som i min egen familj, inte minst sedan barnen kommit in i tonåren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar