Translate

fredag 22 februari 2013

Fredagsmys och andra viktiga traditioner

Fredagsmys måste vara alla socialantropologers våta dröm. Ett begrepp som dyker upp från ingenstans och som på kort tid får grepp om en hel folksjäl. Tusentals facebookuppdateringar ikväll kommer berätta om tacos, smågodis och vissa givna tv-ritualer. Jag måste före egen del bekänna att  jag faktiskt tycker att OWL-reklamen på detta tema är en av de bästa som har gjorts.




Precis som många andra familjer har vi vår egen tradition kring fredagskvällarna.  Badhusbesök, köppizza och ett kollektivt sittande i vardagsrummet framför små och stora bildskärmar (vi må vara asociala men vi är det minsann tillsammans). Men varför tar jag upp detta i min blogg? Jo,därför att jag tror värdet av att ha goda traditioner i en familjer. Saker och ting som vi göra tillsammans på regelbunden basis, varje dag, varje vecka eller en gång per år, hjälper till att skapa en kollektiv sammanhållning och identitet i en familj. När min barn en dag växer upp och ser tilbaka på sin barndom så är jag övertygad om att det de där återkommande händelserna som de kommer att komma ihåg starkast.

Rob Parson har i sin bok Möjliga familjen ägnat ett helt kapitel om vikten av traditioner. Vi har faktiskt lånat en tradition av familjen Parson. Under varje lov flyttar vi undan borden i vardagsrummet, lägger ut ett antal madrasser och bäddar ner oss hela familjen framför TV och tittar på familjefilmer tills dess vi alla somnar.  I vilket fall som helst, Parsons lika fantastiska som lättlästa bok kommer att finnas att köpa på Din Bok under bokrean för endast 29 kr. Men ni får snabba er på, för risken finns att undertecknad köper upp restupplagan för att ha att ge bort till nära och kära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar