Translate

tisdag 12 februari 2013

Ett modeord att lägga på minnet för alla skattebetalare

Det är lika bra att erkänna det på en gång: Jag älskar modeord, eller rättare sagt jag är fascinerad över fenomenet att vi människor älskar att använda oss av dem. Senast i söndags på Godmorgon världen talade Moa Larsson om hur ordet skaver har blivit ett modeord i kultursfären.

Inom ramen för mitt arbete som forskningsansvarig på Kommuninvest har jag stött på en term som som jag vågar säga har blivit något av ett "buzzword" inom kommunsverige och det är begreppet social investeringar. Varje kille och tjej som hamnar snett i livet är  en tragedi, först och främst för individen i fråga och hans/hennes familj, men det kostar också samhället mycket pengar.Tanken med sociala investeringar är att förebyggande satsningar  i framförallt unga människors livssituation ska kunna leda till minskade kostnader för samhället. Den som är intresserad av detta rekommenderas att läsa Sverige kommuner och landstings (SKL) skrift "Vänta inte!".

Norrköping och Umeå är två kommuner som avsatt pengar till sociala investeringsfonder och flera är på väg att start  upp liknande fonder, t.ex.  min egen hemkommun, Örebro. Detta är en spännande trend som jag tror mycket på, men om jag var tjänsteman på kommunkontoret skulle det vara en del frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på innan jag tryckte på startknappen :
  • Vilken typ av insatser ska man satsa på?
  • Vilka program och strategier ger mest resultat för pengarna?
  • Hur vet man att ett program har sparat pengar för samhället eller inte?

Det ska bli mycket spännande att se hur dessa frågor besvaras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar