Translate

fredag 1 mars 2013

Mina hjältar

I ett tidigare blogginlägg talade jag om människor som är lätta att tycka om. Människor som är generösa mot sin omgivning. Jakob och Hanna Grendalen är två sådana personer. Ikväll bjöd Jakob mig och två andra män på Jonas Helgesson föreställning Inte bara CP - en standupshow på stort allvar. Skratten under kvällen var många, anekdoterna var fyndiga och förde berättelsen framåt och vändningar från humor till djupt allvar perfekta. Vi fick lyssna till en mycket begåvad och talangfull entertainer som förmedlade ett viktigt budskap. Den berättelse som grep tag om mig mest under kvällen var när Jonas berättade hur det kom sig att dörren till det yrke han nu har öppnades. Under en ganska tuff period i hans liv fick han besök av en vän (Jonas själv beskrev vännen som en"supertroende" kristen) som hävdade att Gud nog ville att Jonas skulle skriva en bok, en bok om sitt liv. Efter en viss övertalning skrev Jonas till slut boken Grabben i kuvösen brevid och lät själv trycka upp den i ett par hundra exemplar, eftersom inget förlag ville ge ut den. Ett exemplar av boken hamnade till slut hos en skolkurator som bjöd in Jonas att komma som föreläsare och när han kliver upp på scenen i en aula, inför hundratals skolungdomar, upptäckar han sin gudagivna talang. Resten är, som man säger, historia.
Tänk hur gåvor och talanger, som inte alltid syns på utsidan, kan få blomma ut, bara det är någon som öppnar dörren på glänt. Min hjältar är de människor, föräldrar, vänner, lärare, ungdomsledare o.s.v., som hjälper och uppmuntrar oss att våga pröva våra vingar.

1 kommentar:

  1. Åh, jag skulle gärna ha gått på den föreställningen!
    Men visst är det sant att oväntade händelser kan få helt oanade följder! Och något man kan lära sig av Jonas berättelse är ju också hur farligt det är att döma någon utifrån det yttre...

    SvaraRadera