Translate

fredag 8 mars 2013

Mitt liv som trygghetsnarkoman

Ett snabbtest för att se huruvida en person är en potentiell trygghetsnarkoman är att fråga dem hur de skulle lägga upp semestern ifall  den innebär att resa runt i USA med bil. Om personen ifråga vill förboka varje hotell, gärna ett par månader innan själva avresan, är det ett ganska bra tecken på att personen ifråga har ett stort kontrollbehov.

Innan jag påbörjade min anställning på Kommuninvest fick jag göra en psykologisk utvärdering. Det visade sig att mitt starkaste personlighetsdraget var oviljan att ta risker. Särskilt obenägen verkar jag vara att försöka mig på nya saker som jag inte tror att jag behärskar till fullo. Play it safe, verkar med andra ord vara min livsfilosofi. Går jag ut och äter, går jag till ett ställe där jag vet att jag uppskattar maten och jag beställer gärna samma rätt som förra gången. Kanske är det därför som jag uppskattar att vi har många traditioner i vår familj (se tidigare inlägg). Traditioner ger en rytm i livet och trygghet i tillvaron.

Under de senaste åren har jag övat på att våga ta ut svängarna lite grann, pröva på nya saker och utmana mig själv emellanåt. Men idag insåg jag hur förutsägbar jag fortfarande är.När jag önskade min kollega trevlig helg frågade han mig:
- Blir det bad nu?
- Jo, så är det, blev mitt svar.
- Ska du passa på att gymma?
- Det blir nog så, erkände jag.
- Pizza efteråt?
- Som alltid, bekräftade jag.
Efter det fanns det inte så mycket att tillägga.

1 kommentar:

  1. Härligt med självinsikter! Att jag är ett kontrollfreak är det nog få som har undgått att inse... Men visst kan man ibland önska att man vågade vara lite mer impulsiv, mer öppen för det oväntade?

    SvaraRadera