Translate

fredag 8 mars 2013

En rolig historia

För något år sedan läste jag följande lilla historia som fick mig att dra på smilbanden.

En man från storstan var ute och gick en promenad på landet. Där mötte han en fåraherde som var ut och vallde  sin stora hjord. Mannen från stan går fram till herden och säger:
- Jag undrar om du är intresserad av ett litet vad?
- Ja kanske det, det beror på vad det gäller, svarar herden
- Om jag kan gissa hur många djur du har i din hjord så får jag ett får, annars får du 2 000 kr av mig.
Herden funderar en stund, tittar på stora hjord och går sedan med på erbjudandet.
Mannen från stan tittar ut över hjorden under någon sekund och säger sedan självsäkert:
- 268, du har 268 får i din hjord.
Herden blir till en början helt förstummad eftersom det var helt rätt, men eftersom han är en man som står vid sitt ord säger han till mannen från stan att ta det som är hans.
Mannen från stan plockar upp ett djur i famnen och börjar bege sig tillbaka därifrån han kom. Då hör han herden ropa efter honom:
- Vänta en sekund. Kan vi inte köra kvitt eller dubbelt? Kan inte jag också få en chans att gissa?
- Vad hade du tänkt dig, frågar mannen från stan.
- Låt mig se om jag gissa vad du har för yrke.
Mannen från stan behöver inte fundera länge och går med på förslaget.
Herden tittar  en kort stund honom och säger sedan:
- Jag är ganska säker på att du är nationalekonom. Du arbetar på en tankesmedja som är betalas av Finansdepartementet.
Vår man från stan blir helt perplex och stammar fram:
- Otroligt! Det är helt rätt, men säg mig hur kunde veta det? Berätta.
Herden ler mot honom.
- Det ska jag, men är du snäll och sätter ner min hund först.

Roligare än så blir det inte om man är nationalekonom. Trevlig helg alla läsare.

1 kommentar:

  1. Tack, jag tror jag ska byta inriktning på mina studier som jag inte har påbörjat ;) Jag kan nämligen se skillnad på får och hund (tror jag).

    SvaraRadera