Translate

söndag 17 mars 2013

En olycka kommer sällan ensam

I torsdags när vi kom hem från Sälen så visade det sig att vi hade fått stopp i avloppsröret som går från köket. Jag är inte en händig person och ogillar att försöka mig på saker som jag inte behärskar, men det finns vissa saker som av någon outgrundlig anledning hamnar på min lott att försöka åtgärda. Lösa problem med avloppet har under årens lopp visat sig var en sådan "sak". Efter två timmars arbete kunde jag konstatera att jag hade lokaliserat stoppet och att det inte fanns något som jag kunde göra åt det hela. Bra så, hustrun och jag rensade undan i tvättstugan för att kunna ta hand om familjens disk där. Kl 22, när undertecknad hade gått och lagt sig, satte dock pumplarmet igång att tjuta nere i källaren. Pumpen, som leder bort avloppsvattnet till infiltrationsbädden, verkade det vara något trassel med. Inte mycket man kan göra något åt mitt i natten. På morgonen, innan barnen hade vaknat gick jag och hustrun ut  och konstaterade det vi hade befarat, avloppsvattenspumpen hade lagt av att fungera.

Hustrun fick ägna fredagen åt att ringa efter slamsugare, avloppsspolare och någon som kunde komma och installera en ny pump. Allt var fixat och klart kl 13 på fredagen (hon är duktig på att få saker och ting att flyta på min fru) men då visade det sig att pumpen som ser till att vi får in rent vatten i huset inte klarade av att leva upp till sina förpliktelser. Nåväl, efter lite handpåläggning från ytterligare en yrkesman i rör och krök - branschen så fick vår gamla pump nytt liv ett par timmar senare.

Många arbetstimmar gick åt för hustruns del och en del besparingar som kunde ha använts till roligare saker gick också åt, men vattnet är tillbaka och livet fungerar som det brukar. Det är värt ganska mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar