Translate

tisdag 17 mars 2015

Skärmtid

Jag tror att få föräldrar idag inte brottas med frågan om skärmtid. Hur mycket ska ens barn få sitta framför en skärm per dag? För ett tag sedan införde vi en 10-18 regel hemma hos oss. Skärmar får vara på fram till kl 10:00 på helger (vardagar har ju inte varit något problem eftersom skolan börjar kl 8:00) men inte sättas på förrän kl 18:00 på kvällen. Denna regel efterlevs hyffsat, även om våra äldre barn ibland försöker tänja på gränserna och jag och hustrun ibland, på grund av någon yttre omständighet,  tillåter att skärmar sätts på lite tidigare. På senare tid har vi dock fått komplettera ovan nämnda regel med ytterligare restriktioner. Routern stängs av kl 23:00 varje kväll utom på fredagar. Denna regel tillkom eftersom det framförallt på loven går att utöka antalet skrämtimmar per dygn dramatiskt genom att lägga sig först kl 03:30 på natten och stiga upp kl 14:30 på eftermiddagen.


Personligen kan jag tycka att även det ny regelverket är relativt generöst. De innebär man utan större ansträngning kan tillbringa 30-35 timmar per vecka ute på nätet. Alla familjemedlemmar är dock inte lika övertygade om reglernas förträfflighet. Diskussionernas vågor har periodvis gått höga och kritiken mot systemet har inte låtit vänta på sig. Dock, efter att sett ett av mina barn ta sig kvällsmat i köket bärandets runt på sin laptop hela tiden som en zombie, troligtvis för att inte gå miste om det utspelade sig på skärmen, vill  jag faktiskt påstå att våra skärmregler fyller en viss funktion.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar