Translate

tisdag 10 mars 2015

Detta vet jag om dig kära läsare

Jag antar att de flesta av mina läsare någon gång på Facebook har stött på en "10-saker-jag-vet-om-dig-som-läser-detta" lista. De brukar börja med något i stil med
1. Du är en människa
2. Du kan läsa
4. Du tyckte punkt ett och två vara löjliga
3. Du missade att punkten ovanför var hade fel nummer
5. Du gick tillbaka och tittade o.s.v.

Nu påstår jag mig veta något om dig som läser denna blogg. Gör jag verkligen det? På den frågan kan jag svara både ja och nej. Jag vet förstås väldigt lite om just dig som läser detta just nu, men jag vet en del om mina läsare i allmänhet. Eftersom jag är en statistiknörd ( har alltid varit, kommer alltid att vara) har jag mer eller mindre omedvetet har lagt besöksstatistiken på min blogg på minnet. Efter närmare 200 inlägg, med snart 12 000 visningar, om  allt mellan himmel och jord börjar vissa mönster att urskilja sig.

De människor som läser min blogg gör det oftast för att de sett en blänkare för den på Facebook. Besöksfrekvensen på bloggen och det faktum att 98 procent av alla kommentarer på det jag skriver syns på Facebook talar för att så är fallet. Om du läser detta utan att vi är vänner på Facebook får du gärna skriva en kommentar i bloggen för då tillhör du en unik skara läsare. Mitt skrivande har med andra ord inte lyckats bryta igenom kretsen av närmast sörjande.

Den genomsnittliga läsaren av min blogg uppskattar mest när jag skriver om min familj och föräldraskapets glädjeämnen och vedermödor. Ekonomi och politik är genomsnittsläsaren betydligt mindre intresserad av. Däremot finns det en liten grupp läsare som uppskattar mina spekulationer om ekonomins utveckling väldigt mycket, men de är som sagt en mycket liten grupp. De inlägg där jag gör mina egna iakttagelser av livets stora och små händelser, såsom mitt byggande, min 40-årskris och en och annan teologisk reflektion, hamnar i ett slags mellangrupp. Antalet läsare och responsen jag får på denna typ av inlägg varierar oerhört mycket. Variationen på antalet besökare på min blogg kan även bero på att min skrivande är väldigt sporadiskt.  Jag får känslan av att läsarna inte uppskattar mitt oregelbundna skrivande. Jag tror att jag skulle vinna på att publicera ett inlägg i veckan på en bestämd, istället för att leverera dem klumpvis som jag gör för tillfället.

För att veta hur jag ska gå vidare med mitt skrivande, eller om jag ska lägga det helt på hyllan och göra något bättre med min tid, få genomför jag en liten enkät. Du hittar den uppe till höger på skärmen. Var gärna med och ge mig dina inputs.Tack för hjälpen.



2 kommentarer:

  1. Jag kan inte hitta något att trycka på uppe till höger. Hjälp!!

    SvaraRadera
  2. Det är just variationen av ämnen som jag tycker är intressant. Samtliga ämnen är intressanta. Vissa är kanske svårare att ta till sig än andra. Familj och vardagshändelser kan man ju lätt relatera medan samhällsekonomi och världshändelser kan vara lite mer komplext. Det utmanar istället kanske tanken mer och är intressant av den anledningen.

    SvaraRadera