Translate

tisdag 17 mars 2015

Ibland är är det tråkigt att ha rätt

För ganska precis ett år sedan skrev jag ett inlägg om de rödgula kuverten från pensionsmyndigheten som dimper ner i brevlådan den här tiden varje år. Jag gjorde bland annat följande förutsägelse:
Antalet reportaget om människor som inte klarar sig på sin pension, trots att det har arbetat hela livet, kommer att bli allt fler för varje år som går."Vidare skrev jag: Pensioneringen kommer inom tio år att få epitetet "en nya kvinnofällan", eftersom många kvinnor får en så låg pension att de upplever att de inte har "råd" att separera från sina män.
Jag medger villigt att gissningarna ovan inte är några högoddsare. Men dagens reportage i Aktuellt med rubriken Experten varnar: Kvinnor kan hamna i pensionsfälla gav mig delvis rätt, tyvärr. Intervjun med Elvy 76 var tuff att titta på, för den visar så tydligt på vilka svårigheter som utformningen av dagens pensionssystem skapar, inte minst för relativt lågavlönade kvinnor.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar