Translate

fredag 20 mars 2015

Oväntade förändringar

De av er som känner min fru vet att hon har ganska mycket energi. Hon tänker större än vad jag gör och ser oftast möjligheter där jag ser svårigheter. Studier, arbete, barn och hus har aldrig varit en förevändning för henne att inte engagera sig i det som hon tycker har varit viktigt eller roligt. Det kanske inte är så konstigt att ett av hennes favoritord är Prioriteringar.

Efter snart 20 års äktenskap börjar jag så smått vänja mig vid att det kan hända saker och ting snabbt när hustruns kreativa sida går igång. Innehallen hade t.ex.en färg när jag åkte hemifrån häromdagen och en annan när jag kom hem.

Vi några tillfällen har jag kommit hem och tänkt "Är det sant, hur tänkte hon nu?" Här följer min tre i topp lista:

Plats nummer 1: Ölandsresan
Det var en onsdag i mitten av juli för fyra år sedan.
När jag svänger ner till vårt hus, hinner jag precis se vår husvagn skumpa iväg  via den andra utfarten. Då har hustrun packat hela husvagnen, fått in barnen i bilen och beslutat sig för att åka ned till Öland för några dagar semester. Jag var välkommen att komma ner till Kalmar och möta upp när arbetsveckan var klar.

Plats nummer 2: Altangolvet
För fem, sex år sedan hade jag och de äldsta barnen varit iväg på Smajlläger. När jag kommer hem har hustrun på eget bevåg lagt 15-20 kvm altangolv ovanpå carporten som vi jobbat med under försommaren. Bra blev det dessutom.

Plats nummer 3: Hallonhäcken
När jag kom hem häromdagen efter jobbet (anar ni ett mönster?) hade hustrun gått lös på den del av hallonhäcken som inte blev iordninggjord när vi flyttade ut till vårt hus för 11 år sedan. Till saken hör att häcken, eller rättare sagt hallonsnåret, är modellen större. Vi talar nog närmare 50 kvm. Stenbumlingar hade flyttats på. Hallonplantor var omplanterade, jorden var uppluckrad och färdig för att besås med gräsfrön.

1 kommentar: