Translate

tisdag 24 december 2013

Ska jag binda räntan eller inte?

Det händer ibland att jag får frågan från min omgivning huruvida man ska binda räntan eller inte? Fram till för något år sedan tyckte jag att frågan var ganska komplicerad. Vi vet ju ingenting om framtiden - förutom döden och skatterna som Benjamin Franklin uttrytckte det - och alla prognoser är ju bara mer eller mindre kvalificierade gissningarna. Jag skulle ändå vilja påstå att det mesta talar för att man kan ligga kvar med kort räntgbindning ett bra tag till. Här följer mina argument:

  • På grund av den låga ekonomiska resursutnyttjandet, vilket den höga arbetslösheten är ett uttryck för, finns det inget inflationstryck i ekonomin. Något som Riksbanken till slut var tvungen att böja sig för när de sänkte reporäntan härom veckan.
  • Vi väntar fortfarande på att ekonomin i Europa ska vända uppåt. Det mesta pekar på att återhämtningen blir en långsam historia från en låg nivå, vilket talar för att räntorna inte kommer att stiga särskilt mycket.
  • Centralbankerna, inte minst Federl Reserve, kommer inte låta räntorna stiga för fort, även när takten i den ekonomiska återhämtningen ökar. Med tanke på all den skuld som finns i systemen skulle även små räntehöjningar kunna få ödesstigra konsekvenser för den ekonomiska utvecklingen. Därför finns alltså ett tryck på centralbankerna att hålla tillbaka räntorna så länge det bara går.

Frågan man kan ställa sig är huruvida fortsatta låga räntor är en bra idé eller inte. Mitt svar på den frågan är att alltför låga räntor var det som en gång orsakade finanskrisen 2008-09. Av den anledningen har jag svårt att tro att dagens lågräntepolitik  kommer leda till något annat än skapandet av nya finansiella bubblor. Men i det här fallet hoppas jag faktiskt, tro det eller ej, att jag har fel.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar