Translate

fredag 6 december 2013

Mina tankar inför ett församlingsmöte

I morgon söndag har vi församlingsmöte i Mellringekyrkan. På dagordningen står frågan om hur framtidens pastorsteam ska se ut. I det här inlägget tänkte jag dela med mig av min högst personliga uppfattning i frågan. Mina funderingar grundar sig mycket i det som jag skrev om i mitt tidigare inlägg Funderingar efter ett församlingsmöte. Jag upplever att vi som församlings står i ett spännande skeende där vi har möjlighet att göra viktiga vägval om hur vi tillsammans vill arbeta och verka för att uppfylla det som är församlingens vision:
Mellringekyrkan vill vara en församling av liv och kraft som förändrar världen genom att göra folk till lärjungar.

I min värld ser tågordningen ut så här. Visionen talar om vad och/eller vart vi vill vara, men tvingar oss samtidigt att ställa frågorn om hur. Hur ska vi ta oss dit som visonen pekar? När hur- frågorna är besvarade blir det intressant att diskutera resurser. På vilket sätt ska vi möta de behov som har identifierats. Först därefter kommer frågan om anställningar in.  Här uppelver jag att vi som församlingen inte är riktigt är klara. Det innebär å andra sidan att vi har en fantastisk resa att göra tillsammans under 2014. Jag tror på en vår med samtal och funderingar i både församlinsledning och församling kring frågorna om varför och hur.

Trost den reservation till ytterligare anställningsprocent som går att läsa ut i stycket ovan så kommer jag att rösta ja till församlingsledningens förslag om pastorsteamets utformning i morgon. Det finns några anldeningar till det.

* Jag har stort förtroende för alla de namn som har nämnts och jag kan se dem fungera mycket väl i team tillsammans.
* Med den verksamhet, utmaningar och ambitioner som församlingen har och står inför så tror jag inte att nuvarande procentsatser räcker (inte i dagsläget i alla fall).
* Ekonomin tror jag inte är en problem. Samma offrande 2014 som 2012 täcker den procentuella utökningen av tjänster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar