Translate

fredag 6 december 2013

Lycka är att kunna göra 15 armhävningar

I början av 2013 började jag träna regelbundet på Gustavsviks gym. Elaka tungor säger att det är en del av min 40-årskris. Det faktum att både träning och bloggskrivande sammanfaller med just min 40:e födelesdag har visat sig lite svårt att bortförklara.  Nu när året närmar sig sitt slut kan det vara på sin plats att berätta om träningen har gett något resultat. Jag kan ju börja med att slå fast att de manliga delen av familjen Bokenblom inte direkt har några större anlag att öka i vikt eller lägga på muskler. Med detta sagt så har jag ändå kunnat konstatera under hösten att jag har lyckats flytta ett till två hekto kroppvävnad från magen upp till bröstregionen. Värdet av denna förflyttning kan naturligtvis ifrågasättas, vilken sker titt som tätt av hustrun, men för min del har det inneburit att jag kunna göra något som jag aldrig gjort tidigare i mitt liv - armhävningar.

Armhävningar har mitt stående Waterloo. Jag har visserligen inte så mycket kroppshydda att lyfta upp och ned, men musklerna för att utföra denna kroppsövning har varit ännu mindre. En till två armhävningar har jag klarat av sedan har det varit kört. Därför var det med viss bävan som jag för någon vecka beslöt om att testa huruvida mitt embryo till bröstmuskler kanske kunde få mig att vända nederlag till seger på detta område. Döm av min förvåning när jag vid första försöket klarade av att göra tio i det närmaste perfekta armhävningar på ett bräde. Idag har jag pressat upp siffran ytterligare. Inget stort steg kanhända men för min del så visar det att, för att använda en klysch, det aldrig är försent att förändra sig, varken på insidan och utsidan, även efter det att man har passerat de 40.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar