Translate

torsdag 11 april 2013

Varför tycker ingen om Lesjöfors?

I ett tidigare inlägg skrev jag om mina intryck av Lesjöfors i norra Filipstads kommun. Efter mitt lilla inlägg, som inte på något vis var menat att slå ner på Lesjöfors utan snarare handlade om den ökade ekonomiska och social tudelnnigen av vårt land, har jag, i samtal med arbetskamrater och bekanta, förstått att just Lesjöfors väcker mycket starka känslor hos folk. Jag ska inte gå in på precis vad som har sagts, men om jag väger samman de åsikter som har kommit fram kan jag konstatera att samhället har något av ett varumärkesproblem. Inte blev det hela lättare av att jag i Svenska Dagbladet kunde läsa att Filipstads kommun rankades sist av alla Sveriges kommuner när utbildningsnivå, befolkningssammansättning, variationen på arbetsmarknaden och företagens optimism inför framtiden vägdes samman.

1 kommentar:

  1. Kanske läge för Lesjöfors att byta namn...? Hemma i Ludvika-trakten var det en by som hade förknippats med negativa saker, som sedan bytte namn från Rävåla till Saxdalen, inte för att jag tror att det gör så mycket skillnad... ;-)

    SvaraRadera