Translate

fredag 26 april 2013

Vad trött jag blir på att ha rätt.

För några veckor sedan skrev jag ett blogginlägg om hur de finansiella marknaderna lugnat ned sig och hur många aktörer ställt in sig på en vändning i den reala ekonomin. I samma inlägg uttryckte jag en viss farhåga för att denna gryende optimism byggde mer på fromma förhoppningar än hårda fakta.
Idag publicerades siffror för tillväxten i USA under första kvartalet 2013. Precis som för Kinas tillväxt för samma tidsperiod blev den faktiska tillväxten en halv procentenhet lägre än förväntat. En rad prognosmakare, däribland IMF - Internationella valutafonden, har börjat skriva ner sina prognsoser för framtiden. Personligen tror jag att detta bara är början. 2013 har tyvärr alla förutsättningar för att bli ett förlorat ekonomiskt år i många länder, inte minst i Europa. Ibland är det inte roligt att ha rätt.

Under de kommande två veckorna råder jag intresserade läsare att vara extra vaksamma på utvecklingen i Slovenien. Slovenien fanns med på min håll-koll-på lista rån förra veckan och senast i dag hade Dagens industri en lång artikel om problemen landet. De ska bli mycket intressant och se hur den så kallade trojkan, bestående av IMF, EU och ECB, kommer att hantera bankkrisen i detta lilla land. Gör man på samma sätt som på Cypern finns det nog ett antal banksparare i t.ex. Spanien som kommer att dra öronen åt sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar