Translate

lördag 13 september 2014

Hjälp mig göra en insats

Den som läser mina sporadiska Facebook-inlägg vet att jag kommit igång med min löpning på allvar under de senaste tre veckorna. Jag har sprungit längre och snabbare än vad jag gjort på drygt 20 år. Faktum är att det har gått så bra att jag funderar på att springa Åstadsloppet i Örebro om en månad.  Loppet är ett halvt maraton, det vill säga cirka 20,5 km. Målsättningen är att komma in på en tid under 1 timme och 40 minuter. För att öka min motivation för denna utmaning önskar jag din hjälp. Jag tänkte nämligen att jag skulle springa inte bara för min egen skull utan för välgörenhet.

Sedan ett antal år stöttar jag och min familj Hanna-Emurakinskolan i Loki i nordvästra Kenya. Kostnaden för ett barns skolgång under ett år är endast 1200 kr. Min målsättning är att få in den summan genom att människor sponsrar min löpning med en eller några kronor för varje kilometer som jag springer. Vill du vara med får du gärna skicka ett meddelande till mig på Facebook, eller i kommentarfältet på denna blogg. Jag har redan en arbetskamrat som har lovat att sponsra mig med fem kr per kilometer.

Till sist en dikt av Stig Dagerman som jag älskar:
Jorden kan du inte göra om.
Stilla din häftiga själ.
Endast en sak kan du göra:
en annan människa väl.
Men detta är redan så mycket
att själva stjärnorna ler.
En hungrande människa mindre
betyder en broder mer.”

2 kommentarer:

  1. Vi sponsrar gärna med fem kr/km. Lycka till med träningen!

    //Elin Vimefall

    SvaraRadera
  2. Tack Elin! Ska köra en 17 km tur imorgon eftermiddag tänkte jag. Tyvärr har jag fortfarande lite känning av badmintonsmatchen jag tog med Kristin i onsdags.

    SvaraRadera