Translate

fredag 13 juni 2014

Några tankar efter en skolavslutning


Igår hade jag förmånen att vara med på äldsta sonens skolavslutning. Strålande solsken, uppklädda årkursnior och  en förväntansfull stämning gav en härlig inramning på tillställningen. Ett inslag som jag tycker om på avslutningar men som jag ändå har kluvna känslor inför är utdelandet av priser och stipendier till elever som har utmärkt sig. Att elever primeras har jag inget problem med, generellt sett tycker jag att vi är för dåliga på att uppmuntra varandra i Sverige, men jag kan inte låta bli att tänka på de barn som sällan, eller kanske aldrig, får ett erkännande av sina prestationer. Även om inte alla kan få det erkännandet just på skolavslutningsdagen så önskar jag att alla barn, någon gång under sin uppväxt, fick uppleva samma sak som sonen för några veckor sedan.
På hans teatergrupps våravslutning gav deras lärare Saga varje elev en kort uppmuntrande text tillsammans med ett kollage från läsåret som låg bakom dem. När alla texter hade lästs upp återgäldade eleverna gesten genom att gå laget runt och ge sin lärare en uppmuntran för hennes insatser. Av bara farten fortsatt de sedan att göra samma sak med varandra. Så mycket mer hann de inte med den där kvällen. De inplanerade improvisationsövningarna för den kvällen fick stå tillbaka för något som var viktigare. Behöver jag tillägga att sonen var märkbart berörd av det som han var med om den kvällen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar