Translate

torsdag 26 juni 2014

Almedalen och glädjen av att få en andra chans

En av mina animerade favoritfilmer heter Sanningen om Rödluvan. I den filmen finns det en tämligen misslyckad wienerschitzelförsäljare som söker en roll som skogshuggare i en reklamfilm för fotknölssalva. Han misslyckas naturligtvis katastrofalt men efter en stund blir han uppringd av producenten och blir erbjuden en "andra chans". Varpå han med fet tysk brytning yttrar repliken:
"Jag hade hört talas om andra chansen, men jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva den själv."

För fem år sedan tyckte jag att min professionella karriär (eller snarare avsaknad av karriär) hade nått vägen ände. Mina forskning gick minst sagt trögt och jag hade varit sjukskriven under ett halvår på grund av arbetsrelaterad stress. I det läget så tyckte jag att mina drömmar om att få arbete med ekonomisk analys, skriva rapporter och hålla ett och annat föredrag verkade oerhört långt borta, speciellt som jag kände att tiden började rinna ifrån mig. Ett år senare slutade jag på Örebro universitet, utan doktorshatt men väl med en licentiatexamen, och började min anställning på Kommuninvest. Idag, ganska exakt fyra år efter det att jag skrev på mitt anställningskontrakt, publicerades min andra rapport för företagets räkning, Kommunala investeringar 2014, och nästa vecka får jag presentera mina resultat på ett seminarium i Almedalen. Jag har förmånen att få stå i ett mycket spännande skede där jag får leda utvecklingen av företagets forskningssatsningar, både internt och i samarbete med mina tidigare kollegor på Örebro universitet. Idag känns det onekligen som att jag har fått en andra chans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar