Jag tror att det är viktigt att mäta prestationer och att få
feed-back på den arbetsinsats som man gör. Det gäller även för elever. I skolans värld
innebär det att både betyg och olika examinationsformer, inklusive prov, har
sin plats fylla.
I onsdags respektive torsdags fick mina två äldsta barn
återkoppling på det arbete och slit som de utfört under läsåret som ligger
bakom. De har all anledning av vara både nöjda och stolta över sina insatser
och resultat. Men det som värmde ett fadershjärta mest var inte antalet A:n, summan av meritpoängen eller utfallet på de nationella proven under
våren. Det var istället två andra saker: ett C i engelska som visade att åren av tragglande
med grammatik, glosor och uttal inte var meningslösa utan faktiskt har gett resultat ,
samt ett hederomnämnande av skolans arbetslag, för bland annat omtanken om
andra klassen, som pånytt påminde mig om att karaktär är viktigare än kompetens. För visst är det så att man njuter mer av resultat som man har fått kämpat för och att det i längden inte spelar någon roll hur många A:n man har i sina betyg om man saknar empati för och omsorg om andra?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar