Translate

tisdag 24 juni 2014

Pengar, sex och makt - del 1 pengar

För drygt 20 år sedan fick jag tag på ett exemplar av Richard Fosters klassiker Pengar, sex och makt.  En fantastisk bok om hur man som kristen kan förhålla sig till dessa tre storheter som påverkar människors liv. Boken kom i nyupplaga för några år sedan och rekommenderas på det varmaste. Utan att på något vis vilja jämföra mig med R.F. så vill jag i tre korta inlägg  ge en personliga betraktelser över varje ämne. Först ut är området pengar.
För knappt 100 år sedan började människors köpbeteende att förändras. Konsumtion gick från att primärt vara något som syftade till att fylla människor grundläggande behov till bli ett självändamål sig.  För många människor idag är shopping ett nöje precis som att se en film, äta ute eller gå på en konsert. Dock inte för undertecknad. Sanningen är den att jag inte är särskilt fixerad av prylar. Min garderob är inte speciellt välutrustad, årets julklapp brukar dyka upp i vårt hem först efter fyra år, nio av tio inköp göra av min fru (något jag är evigt tacksam för för annars skulle barnen antagligen stå utan vinterkläder och fodrade skor och stövlar den dag då temperaturen går ner mot nollstrecket) och det är många år sedan jag genomskådade att lyckoruset som nyinköpta prylar ger är tämligen kortvarigt.
Mitt förhållningssätt till prylar beror dock inte på att jag skulle vara mer ädel än någon annan. Min återhållsamma konsumtion beror snarare på en nedärvd och förvärvad sparsamhet som ibland gränsar till snålhet, ifall man ska tro mina äldsta barn. Det tog mig fler år att innan jag förstod varför samlandet av pengar på ett bankkonto kan ge mig större tillfredställelse än de upplevelser och prylar som pengarna kan köpa. Pengar lovar nämligen att ge oss två av de saker som Bibel säger att Gud vill ge oss -  nämligen trygghet och frihet. Därför är inte konstigt att människor i alla tider har eftersträvat och älskat pengar för deras egen skull.
Ett av de bästa sätten att övervinna sina rädslor på är att konfrontera dem (säger man men är det verkligen på det viset?), ta tjuren vid hornen så att säga. Det effektivaste sättet att konfrontera det grepp som pengar kan ha över våra liv är att öva sig i att ge bort en del av dem.  När vi ger händer det något med oss. Våra perspektiv förändras. Vår  självfixering bryts något i det att vi får vara med och välsigna andra. Men  givandet, t.ex. som det tar sig uttryck i tiondegivandet i Gamla Testamentet, är också en tillits- och överlåtelsehandling till Gud. När vi ger, regelbundet och troget, är det i sig en troshandling som gör att pengarnas grepp om våra liv lossnar något  och Gud får utrymme att vara lite mer Gud i våra liv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar