Translate

söndag 29 juni 2014

Pengar, sex och makt - del 2 makt

För drygt 20 år sedan fick jag tag på ett exemplar av Richard Fosters klassiker Pengar, sex och makt.  En fantastisk bok om hur man som kristen kan förhålla sig till dessa tre storheter som påverkar människors liv. Boken kom i nyupplaga för några år sedan och rekommenderas på det varmaste. Utan att på något vis vilja jämföra mig med R.F. så vill jag i tre korta inlägg  ge en personliga betraktelser över varje ämne. Nu är det dags för området makt.

I stort sett alla relationer vi befinner oss i innehåller någon form av maktförhållande. Vi finner maktförhållanden  i relationerna förälder-barn, make-maka, socialarbetare-hjälpsökande, låntagare-långivare, läkare-patient, säljare-kund, präst-lekman, chef-medarbetare och lärare-elev/student, för att ta några exempel. Hur detta förhållande sedan  ser ut och hur det utövas skiljer sig naturligtvis från fall till fall.

Att ha makten att fatta beslut som påverkar andra människor får oss inte bara att känna oss viktiga och betydelsefulla, det ger oss även en upplevelse av att vi befinner oss i en position över dem som omfattas och berörs av våra beslut. Därför finns det få saker som kan ge vårt ego en sådan kick som när vi utövar just makt och därmed är också frestelsen att använda vår makt för själviska syften enormt stor. Denna frestelse finns oavsett om makten som utövas är stor eller liten och egentligen oavsett vilken roll/position man har. Ta exempel  säkerhetspersonalen på amerikanska flygplatser. Denna yrkesgrupp utmärker sig varken för sin höga lön eller höga position i samhället i allmänhet. Makten de utövar sker dessutom inom ett mycket begränsat lite geografiskt territorium,  Men inom detta område regerar de med  vad som kan beskrivas som absolut makt. Och som ordspråket säger, makt korrumperar men absolut makt korruperar absolut. Om ni inte tror mig så gör en sökning på "airport security abuse power". Bland de 2,5 miljoner träffarna på google finns en hel exempel på vad som enbart kan beskrivas som maktmissbruk.

I evangelierna går det att läsa att Jesu lärjungar brottades en hel del med sin inställning till positionsökande och makt. Vid mer än ett tillfälle verkar de ha diskuterat vem av dem som var störst och den kanske dråpligaste episoden är nog när Johannes och Jakobs mamma kommer till Jesus för att be honom om en framskjuten ställning för sina två söner i det jordiska rike som de trodde att Jesus skulle upprätta. Jag förstår att de andra lärjungarna blev minst sagt irriterade över det tilltaget men jag undrar mest hur Johannes och Jakob upplevde det att mamma kom och lade sig i en sådan fråga. Curlingkulturen var ju inte lika utvecklad på den tiden som den är idag.

Det verkar som om Jesus funderade en hel del på hur det skulle gå när det väl var dags för honom att återvända till himlen. Risken fanns att den lilla lärjungaskaran slitas itu av maktkamp och intriger. På skärtorsdagskvällen, samma kväll som det första nattvardsfirandet, gör Jesus något om jag tror gjorde ett outplånligt intryck på lärjungarna. Han böjer sig ned och tvättar deras fötter. Orden ”den som vill vara störst ska vara de andras tjänare” tror jag fick en helt ny och fördjupad innebörd efter den kvällen för lärjungarna. Ledarskap och därmed också makt ur ett kristen perspektiv handlar primärt om att tjäna sina medmänniskor och den som utövar makt, oavsett om det är i små eller stora sammahang, gör väl i att påminna sig om Jesu exempel. Eller som Paulus skriver i brevet till församingen i Filippi. ”Låt det sinnelag råda hos er som fanns hos Jesus Krisus. Han vakade inte över sin jämlikhet med Gud utan avstod från all…”

 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar