Translate

fredag 6 september 2013

Kvantitet och kvalitet

Den gamla kommunistledaren Lenin lär en gång ha sagt att kvantitet har en kvalitet i sig. De av oss som någon gång handlat på Jula ifrågasätter på goda grunder det uttalandet. Det finns dock ett områden där jag kan gå så långt som att erkänna att kvalitet förutsätter kvantitet. Kvalitetstid med vår barn sker aldrig på beställning och kan aldrig schemaläggas. De där stunderna då vi upplever att vi kommer våra barn (inte minst när de blivit tonåringar) riktigt  nära uppkommer som sagt inte på beställning utan är oftast som ett resultat av att vi på olika sätt funnits närvarande i deras liv på deras villkor.

Ett annat område som kräver tid är att utveckla vissa färdigheter som man har stor nytta av som vuxen, t.ex. ett stort ordförråd, läsförståelse och förmåga att uttrycka sig i skrift. Dessa färdigheter tar tid att utveckla hos ett barn. Min erfarenhet är att denna typ av färdigheter gynnas av två faktorer, att vi samtalar mycket med våra barn och att de läser mycket. I dagens tidsålder, med alla skärmar, är det inte så underligt att svenska elevers kunskaper på områden jag nämnt sjunker ( testa ditt barn därhemma om det förstår uttrycket "maten var väl tilltagen") och sjunker rejält . Det här förstås problem för skolan, men kanske ännu mer för oss som föräldrar.

Men det går att vända trenden. Oavsett vilket område som behöver utvecklas så går det att få till en positiv förändring. 20 minuter, ett par gånger eller kanske alla dagar i veckan, ger resultat efter tag. I två års tid har jag och dottern tragglat engelska tillsammans. Vi har gått igenom grammatiken och läst, översatt och läst lite till. Har hon tyckt att det var roligt - knappast, har hon insett nyttan av det - definitivt, har det haft effekt - oja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar