Translate

torsdag 12 september 2013

15 minuter som räddar dagen

Är man en stor familj, som dessutom har tagit på sig att skjutsa ut barnen till en skola ute på landet,
ï en förhoppning om att de ska få en trygg skolgång, krävs det att man går upp ganska tidigt. Fram till det att barnen börjar högstadiet har det varit väckning någon gång mellan kl 06:00 och 06:02. Sedan har det funnits ett tydligt schema att följa tills dess det varit dags att åka hemifrån senast 07:06. Struktur är onekligen något som vi har blivit ganska duktiga på under årens som gått.
Ganska tidigt insåg jag att om det skulle gå att få sju familjemedlemmar att blir klara på 60 minuter, utan att det under tiden skulle uppstå alltför många konflikter, gick det inte att själv stiga upp vid samma tid som barnen.
Sedan fyra år tillbaka i tiden har jag satt i system att gå upp en kvart eller två tidigare än alla andra. Under den tiden hinner jag göra mig ordning utan att trängas med alla kvinnliga familjemedlemmar, tömma diskmaskinen, plocka undan i köket, duka fram frukost till hela familjen och förbereda ev. skolutflyktsmatsäckar. När jag är klar med detta kan jag bege mig runt i huset och väcka alla slumrande familjemedlemmar. Det är inte mycket till egentid att jubla över,men det är 15 minuter som lägger grunden till, eller i alla fall skapar förutsättningarna för, en bra start på dagen för resten av familjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar