Translate

tisdag 20 augusti 2013

Och vinnaren är...

Maria Åhl! Med 10 av 12 rätt var hon den som hade flest rätt på den tipspromenad som sonen satt ihop till lördagens 40-årskalas. Stort grattis till dig Maria, vi får ta en lunch någon dag.

Här kommer några av de rätta svaren till tipspromenaden. Jag känner ett visst behov av att kommentera svaren, eftersom läsarna av denna blogg annars riskerar att få en skev bild av undertecknad.

Eftersom jag tror att de flesta av er har koll på vad min blogg heter så börjar jag med filmfrågorna. Både jag och sonen har ett stort filmintresse. Dock är det så att  jag under senare år har kommit på mig själv att jag alltför ofta spolar mig igenom filmerna eller se första kvarten av en film, för att sedan stänga av och istället läsa en sammanfattning av handlingen på Wikipedia. Det är lågt, jag vet, men inte lika lågt som Glocalnet, om det nu är någon som kommer ihåg den reklamen med Robert Gustavsson. Nåväl. Min favoritfilm bland animerade filmer är en tämligen okänd rulle som heter Sanningen om Rödluvan. Animerade filmer tenderar att i väldigt hög grad följa ett visst förutbestämt mönster. Sanningen om Rödluvan har en annorlunda berättelse, roliga skämt för både vuxna och barn och flera underbara karaktären. Se den, men gör det med svenskt tal. När det gäller "vanliga" spelfilmer får jag tyvärr erkänna att den film som ligger mig varmast om hjärtat är klassikern Rocky IV. Rockys tal till den ryska publiken, efter att han  knockat Dolph Lundgrens karaktär Drago, är som en profetia om kommunismens sammanbrott och USA:s ohotade världsherravälde under 1990-talet. Jag reciterade för övrigt talet på mitt bröllop och skulle nog kunna göra det fortfarande ifall ni väckte mig i sömnen kl 03:00.

Sedan var det där med mat. Favoriträtten är pizza. Pizza i alla dess former duger. Pizzor med tunna bottnar, pan pizza, köpta pizzor  och hemmagjorda, allt smakar lika bra. Ibland kan det bli pizza ett par gånger i veckan. Om det ska äta hamburgare så ska de komma från Sibylla. Att inta föda på McDonalds är en uppoffring varje gång, men för barnens skulle får man ibland tvinga ner en skosula eller två.

Favoritsysselsättningen kl 22 på kvällen är inte kolla av Facebook, utan vid den tiden gör jag min tur över ägorna och samlar in mördarsniglar. I år tog kylan i mars död på många ägg, men en vanlig kväll kan det ändå blir mellan 50-100 singlar.

Till sist en rad om en av mina största bedrifter året - om man bortser från sådan där saker som att vara familjeförsörjare, kärleksfull make och engagerad läxläsare med barnen. För fem års sedan genomförde jag och Sebastian Furusand, tillsammans med ett gäng goda vänner, den första omgången av Position X. 200 barn i 40 lag myllrade ut på Torps husvagnsområde på midsommardagen för att hitta de gömda positionerna, utan att bli tagna av oss skäggiga vuxna i gula reflexvästar. Succén var omedelbar och i år var det 320 ungar i 64 lag som deltog. Under året händer det att jag stöter ihop med ungar som viskar något om Position X bakom min rygg, eller vuxna som tackar för att vi genomför en aktivitet som deras barn längtar till varje år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar