Translate

tisdag 13 augusti 2013

Dags för en comeback

Det engelska ordet comeback har ingen bra svensk direktöversättning. Det är synd, för detta engelska uttryck har en oerhörd positiv laddning. Det är sant att inte alla försök att göra en comeback är framgångsrika, ibland önskar vi kanske att vissa idrottsmän hade låtit fotbollsskorna, skridskorna golfklubborna eller tennisracket få stå kvar garderoben, men i de fall en comeback är lyckosam, oavsett om det sker i sportvärlden, inom politiken eller näringslivet, så får de ofta stort genomslag, inte minst i media. Media älskar lyckosamma comebacker eftersom den har en inneboende dramaturgi som läsare, lyssnare och tittare har svårt att värja sig emot.

Har ni hört talas om George Forman? När jag föddes, för ganska snart 40 år sedan (ni har väl inte missat att ni får komma på Öppet Hus hemma hos oss den 17:e augusti) var George världsmästare i tungviktsboxning. Han var alltså verksam under samma historiska epok som Muhammed Ali. Någon gång under 70-talet lade dock George boxningshandskarna på hyllan, sadlade om och började arbeta som  pastor i en församling.

I samma veva som jag kom till tro, i början av 90-talet, gjorde George comeback. Kyrkans ungdomslokaler behövde byggas ut och ett sätt att finansiera de nya lokalerna var att dra in lite prispengar i boxningsringen. Det visade sig att den numera något överåriga och väl kraftiga boxaren fortfarande hade det som krävdes. Han vann några matcher och det ena gav det andra. 1993 fick George möjlighet att möta världsmästaren, mannen som nockade Mike Tyson, Evander Holyfield. Där och då bevisade George att gammal är äldst och återtog den titel som han ägt 20 år tidigare.

Jag har ingenting till övers för proffsboxning. I min värld är det ingenting annat än organiserad misshandel, men jag måste erkänna att jag får gåshud när jag läser om George Formans comeback. Men jag är ganska säker på att George själv skulle medge att hans återkomst i boxningsringen är ingenting mot den comeback som gjordes av Jesus för 2000 år sedan. Hans återuppståndelse från de döda var en comeback som kom att förändra hela världshistorien för evigt.

Med denna lilla anekdot har jag gjort min egna lilla comeback som bloggare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar