Translate

söndag 25 augusti 2013

Allt som ni har gjort mot dessa mina små

Om föräldraskap handlar om att låta sin egna behov stå tillbaka till förmån för ens barn så kanske det går att säga att lärjungaskap handlar om låta det egna jaget stå tillbaka för det som ligger på Guds hjärta.

I en av fem (!) romanerna i triologin Liftarens guide till galaxen så berättar författaren om att vi är partiellt blinda. Om hjärnan väljer att klassificera något som ett NAP så ser vi det inte. För er som inte bara läser kultklassade science fiction böcker utan även lyssnar på Timbaktu vet att NAP står för Någon Annans Problem.


Häromdagen träffade jag en man som påminde mig om hur lyckligt lottad jag själv är men också hur lätt jag har att vända blicken åt andra håll när andra människors omständigheter kommer för nära, med andra ord när ett NAP dyker upp. Den här gången kunde jag inte vända bort blicken. Mannens situation kom under huden på mig.  Jag kunde helt enkelt inte lämna mannen med en klapp på axeln och from förhoppning om att saker och ting skulle ska lösa sig av sig självt.Men det innebär inte att jag inte brottas med min bekvämlighet, för det gör jag. Frågan om lärjungaskapet pris sattes plötsligt på sin spets. Jobbigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar