Translate

fredag 26 december 2014

Min predikan på söndag

Nu på söndag predikar jag i Mellringekyrkan. Inget märkvärdigt med det egentligen, det inträffar några gånger per åt. Datumet, den 28:e december brukar dessutom inte tillhöra de mest välbesökta gudstjänsterna, tyvärr kan man tycka med tanke på att vi generellt sett har mer tid än vanligt på den här tiden på året. Men den här gången känns det ändå speciell, inte minst med tanke på de uppgifter och utmaningar för min del som det nya året bär med sig.

Söndagens predikan har temat Drömmen om församlingen. Jag kommer att utgå från Efesierbrevet tredje kapitel och talar om min dröm för församlingen utifrån begreppen gemenskap, tjänst och vittnesbörd. Predikan kan sammanfattas i följande tre meningar:

  • Jag drömmer om en inkluderande och omsorgsfull gemenskap, som växer i mognad genom de nära relationerna vi har till varandra.

  • Jag drömmer om en församling med ansvarstagande människor som upptäcker sin gudagivna gåvor och som frimodigt och med glädje betjänar sina medmänniskor.

  • Jag drömmer om bibelförankrad församling, som gör Jesus känd i sitt närområde och som sänder ut människor i tjänst över världen.

Välkommen att höra mer på söndag.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar