Translate

måndag 31 mars 2014

När jag och hustrun var med Lyxfällan

Jag och hustrun har faktiskt varit med i ett TV-program på TV3, dock inte Lyxfällan. 1996 var vi med i talkshowen  Reneé och berättade om varför vi väntade med första gången tills vi var gifta. 18 års lyckligt äktenskap och fem barn är ett anekdotiskt bevis på att det var ett bra val, som jag aldrig har haft anledning att ångra.

Lyxfällan är ett av de där programmen som lever på att förmedla ett slags omvänd identifikation till oss tittare. Vi kan till mans brottas med att få pengarna att räcka till i slutet av månaden (därav identifikationen)  men vi har i alla fall tappat greppet om vår ekonomi på det där sättet som stackarna som får hjälp i Lyxfällan har gjort (därav det omvända). Är man av födsel och ohejdad vana en sparsam individ, vilket jag är, ska det mycket till innan man kvalificerar sig till att vara med i en produktion som Lyxfällan. Däremot använde jag den metod som presenteras i programmet för att få en översikt på familjens inkomster och utgifter vid mitt och hustruns senaste budgetsammanträde. Barnens monopolpengar plockades fram. Familjens inkomster lades upp på bordet och sedan drogs det bort utgifter för tionde, mat, bilar, givande, räntekostnader på lånen, sparande, barnomsorgsavgifter kulturskola, försäkringar, busskort, månadspengar till barnen, fredagspizzorna, kläder, el, Ullared, läger, julbestyr, semestrar o.s.v..
Barnsligt - kanske? Pedagogiskt - definitivt!
Jag och hustrun kunde utifrån denna metod ha ett bra samtal och kort- och långsiktiga prioriteringar. Med tanke på att de allra flesta par brukar gräla om pengar lite då och då så kanske detta är en metod för fler att använda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar