Translate

onsdag 26 mars 2014

Det oranga kuvertet - en studie i åldersångest

I veckan damp det ner två brev. Ett från Skattverket och ett från Pensionsmyndigheten. Det ena brevet brukar innehålla relativt goda nyheter, det andra är en djupstudie i min generations största ekonomiska framtidsutmaning (klimathotet undantaget förstås).
De allra flesta skattebetalare brukar nämligen få tillbaka på skatten, inklusive undertecknad.  Pengarna brukar dessutom dimpa ner ganska lägligt, antingen före eller precis efter semestern. Det oranga kuvertet däremot är en skräckläsning för alltför många arbetstagare. Mellan tummen och pekfingret innebär pensioneringen redan i dag  en halvering månadsinkomsten för stora grupper. Utifrån min horisont ser jag ingenting som får mig att tro att kvonten mellan pensionens belopp och min sista lön som förvärvsarbetare kommer att stiga under de kommande åren, snarare tvärtom. Låt mig därför göra fem ganska dystra förutsägelser om framtiden på detta område. Kom ihåg vart ni läste dem först :).

  • Antalet reportaget om människor som inte klarar sig på sin pension, trots att det har arbetat hela livet, kommer att bli allt fler för varje år som går.
  • Pensioneringen kommer inom tio år att få epitetet "Den nya kvinnofällan", eftersom många kvinnor får en så låg pension att de upplever att de inte har "råd" att separera från sina män.
  • Debatten om att jobba längre kommer att blossa upp allt oftare och få allt mer utrymme i den offentliga debatten. Riklinjen för önskad pensioneringsålder kommer till slut att kopplas till medellivslängdens utveckling.
  • Fredrik Reinfeldst uttalande om att arbeta till 75-års ålder kommer  redan år 2025 att framstå som oerhört framsynt.
  • Inom tio år kommer flera av pensionssystemet i Västvärlden, dock inte det svenska, att stå inför hotet om att fullständigt bryta samman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar