Translate

torsdag 24 oktober 2013

Reklamfilmer som förändrat mitt liv

Jag älskar reklam på TV. Här vet jag att jag skiljer  mig från resten av befolkningen, som i bästa fall ser reklamen som en möjlighet att uppsöka toaletten eller ett nödvändigt ont för att få tillgång till fler TV-kanaler. Men för mig är en  bra reklamkampanj en fröjd för själen. Här kommer min fem-i-topp lista med reklamkampanjer som berikat mitt liv.


1. Första platsen intas av OWL kampanj för Fredagsmys. Jag har i ett tidigare inlägg (det är ett bra inlägg som förtjänar mer än 42 visningar) berättat om mitt fascination för hur detta begrepp har kunnat få ett sådant genomslag i den svenska folksjälen. Svaret på varför denna kampanj blev så bra finns nog i det oerhört trallvänliga soundtracket. Lyssna, sjung med och njut, samtidigt som ni funderar på om kampanjens stora vinnare inte är Estrella. De måste ju ha ridit snålskjuts på OLW:s kampanj.



2. På andra plats kommer min personliga favorit. En serie reklamfilmer för Spendrups öl med Robert Gustavsson. Det kan förefalla märkligt att jag som är organiserad nykterist lyfter upp en öl-reklam, men den här reklamen har faktiskt kommit att påverka hur jag och familjen relaterar till matprodukter med låg kvalité. Om man t.ex. handlar godis eller cola, gärna på Lidl, som innehåller mer färgämnen och kemikalier än naturliga produkter, då hamnar de per automatik under beteckningen fulgodis alternativt fulcola från Tyskland. Det som gjorde denna reklamkampanj så bra var att det kom i rad olika utföranden. Se och njut.





3. Reklamfilmer för pensionssparande finns det 13 av på dussinet. AMF:s serie om framtiden är bra men den fångade mitt intresse är Swedbanks totalt bortglömda kultreklam från mitten 00-talet. Återigen är det musiken som bär upp reklamfilmen. Jag ber om ursäkt på Swedbanks vägnar för det ovårdade språket, men faktum kvarstår att ingen annan reklamfilm har kunnat ge mig en sådan känsla av pensionsångest som just denna.




4. På fjärdeplats kommer återigen en reklamfilm om öl. Norrlandsguld reklam från mitten av 90-talet med frågan om varför alla gillar Norrland är klockren. Den finns i hur många varianter som helst, men den med kusinerna från Stockholm är en av de bättre. Om ni någon gång hört mig använda termen "supernice" så vet ni varifrån den kommer.






5. Femteplatsen innehas av den reklamfilm som har den absolut bästa musiken av de alla - Elon. Hur är det möjligt att han kan veta så mycket om vitvaror, mikrovågar och sånt?
Vill du bara njuta av den fantastiska musiken så finns det en fullängdsversion på Youtube.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar