Translate

torsdag 24 oktober 2013

Att göra saker och ting i tro


Att göra saker i tro

Tro det eller ej, men jag är till naturen en försiktig person. Jag tycker inte om förändringar, till skillnad från vissa andra i familjen som behöver göra rockader med möblerna i vardagsrummet var tredje månad eller se till att minst två av barnen byter rum med varandra en gång per år. Men ibland överraskar jag mig själv genom att göra saker som går utanför mina tidigare erfarenheter eller bekvämlighetszon. Det kan handla om att ta på sig orangea byxor eller att öppna upp sitt hem för en person med ett behov. För ett år sedan tog jag och Mathilda beslutet att ansöka om att bli familjehem.  Vi är välsignade med ett gott äktenskap, fem någorlunda väluppfostrade barn och ett stort hus med stor tomt så det kändes faktiskt som ett naturligt steg. Eller för att citera USA:s 40:e president ”if not us – who; if not now –when?.”

Vid en familjehemsplacering skulle det antagligen bli nödvändigt att förr eller senare behöva bygga om lite i vårt hus. Huset vi bor i må vara rymligt, men sovrummen är snarare stora än många. Nu har det dröjt med att få till en placering, vilket på sätt och vis är fantastiskt för i den bästa av världar skulle inget barn behöva ett nytt hem, men ni vet hur det är när man har bestämt sig för en sak, då vill man helst att det skulle ha skett i går.  I augusti slog mig tanken – vi kanske skulle ta ett steg i tro och bygga om huset först. I Romarbrevets fjärde kapitel står det att ”Gud talar det som inte finns, som om det redan fanns.” Jag tror att vi kan få göra detsamma ibland, både med våra ord och handlingar. Efter det att Samuel hade fötts köpte t.ex. jag och Mathilda en barnklänning till nästa barn, i tron att det skulle bli en flicka. Det funkade så bara att vi inte bara fick en, utan fyra flickor på rad! Nu låter vi dela av vardagsrummet på övervåningen i två rum och en av gardroberna får takfönster insatta. Vi gör det i tro, för att vårt hem ska vara redo att ta emot en ny liten människa. Eller för att travestera på det mest kända citatet från filmen Fields of dreams med Kevin Costner ”if you build it, he will come”.

PS: Appropå tro, så är klippen med Harrison Ford som Indiana Jones en av de bästa illustrationerna av tro som jag sett på film.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar