Translate

fredag 25 oktober 2013

Att resa (i livet) med lätt packning

För några år sedan, på den tiden då Zlatan spelade i Inter, vilket borde ha varit runt 2007, var jag på forskningskonferens i Milano. Det var samtidigt som Serie A, högsta ligan i italiensk fotboll hade premiär, och jag måste erkänna jag tog ledigt från sista dagens forskningspresentationen för istället bege mig iväg till San Siro-stadium och se Milan ta sig an bottenlaget Bologna. Bologna hade fyra anfall under hela matchen, två skott på mål och vann föga rättvist med 2-1. Nog om fotboll, detta var min första utlandsresa sedan jag visade upp hustrun för mina vänner i USA tio år tidigare. Jag var väl lite ringrostig på det där med att packa väskan så det visade sig att hade en på tok för stor väska som dessutom var alldeles för nedtyngd av en massa böcker som jag aldrig orkade läsa under min resa. Min transport av väskan till och från flygplatsen i Milano är ett minne som jag gjort mitt bästa för att förtränga. Det hela blev inte bättre av att Milano visade sig från sin allra bästa sida och att temperaturen låg närmare 30 grader än 20.

I förrgår reste jag till Helsingfors i jobbets vägnar. Det hade kunnat vara en hit-and-run över dagen, men i det här fallet inkluderade det även en övernattning. Vis av tidigare erfarenheten så blev packningen något mindre den hör gången (se bild nedan).

Det var enklare, bekvämare och med en betydligt större känsla av frihet som jag reste den här gången. Kanske en lärdom att applicera på resten av livet också. Alla materiella prylar som vi samlar på oss, undertecknad i högsta grad inkluderar, kanske begränsar oss mer än vad de befriar. Ibland kanske den största friheten och tillfredställelsen kommer när vi vågar färdas med tomma händer. Men å andra sidan, hur skulle det då gå med den "välsignade" ekonomiska tillväxten om alla tänkte på det sättet.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar