Translate

söndag 10 augusti 2014

Det "röda guldet" och att skapa mervärde

Mervärde var ett ord som jag stötte på när jag läste företagsekonomi på universitetet för nästan 15 år sedan. Jag tror att vår föreläsare tog ett exempel som handlade om pizza och mobiltelefoner för att förklara vad termen betydde. Pizzabagaren tar en rad ingredienser och "omvandlar" dem till en pizza. I denna förädlingsprocess skapas ett mervärde för konsumenten som gör det möjligt för pizzabagaren att ta ut ett högre pris på slutprodukten än vad som är möjligt bara baserat på värdet på alla de ingående ingredienserna. På samma sätt är det med en mobiltelefonstillverkare. Tekniska komponenter, som i sig kan vara enkla och billiga, sätts ihop till fungerande mobiltelefonsenheter och därigenom skapas också ett mervärde som rättfärdiggör ett högre pris på den färdiga telefonen.

När jag och hustru och våra tre barn flyttade ut till Eker i fanns det en hallonhäck på tomtens norrsida, bakom huset. Häck och häck, det hela liknade mest en ett ogenomträngligt snår på 35 gånger 6 meter. Den rad med hallon som min mamma planterat åt min farmor 30 år tidigare hade onekligen brett ut sig under årens lopp. En av mina största bedrifter i trädgården under vårt första år i huset var att rensa upp i snåret. Plantor grävdes upp och planterades om, svarta vinbärsbuskar som inte sett solljuset på decennier räddades och gräs såddes. Resultatet blev bra och under de tio år som gått har vi ungefär vartannat år fått rikligt med hallon.


2014 visade sig  bli ett riktigt bra hallonår. Dag efter dag kunde jag och hustrun, tillsammans med barnens farmor, plock liter på liter.

Till slut hade vi plockat så mycket bär att vi var tvugna att köpa ytterligare ett liten frys för att få plats med dem alla. Om tre månader kommer jag och hustrun plocka fram hallonen ur frysen och omvandla dem till härlig hemmagjord hallonsylt. Därigenom skapas visserligen ett mervärde, men det stora mervärdet ligger i nästa steg i kedjan. På vår församlingens julbasar, lördagen innan första advent, säljs hallonsylten och intäkterna som den försäljningen inbringar används oavkortat för att ge barn i Emurakin i Loki i nordvästra Kenya möjligheten att lära sig läsa, skriva och räkna.  Genom utbildning öppnas dörren till en bättre framtid och det är här det stora mervärdet skapas.





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar