Translate

fredag 9 maj 2014

Engagerade föräldrar sökes

Jag tror på att engagera sig i det som ens barn tycker är viktigt. Är barnen involverade i någon sportaktivitet har man oftast inget val har jag förstått. Verksamheten liksom kräver att föräldrar finns med och stöttar upp på olika sätt. När det gäller barnen intressen för ett populärkulturella fenomen är situationen ofta lite annorlunda. Som förälder står man liksom lite vid sidan om. Det är svårt att hinna med i svängarna oavsett om det handlar om dataspel, musik, TV eller film, och det kan vara lite bekvämt att låta ens barn och tonåringar sköta sig själva. En del av att växa upp är ju också att utöka sin en integritetssfär och vilken 14-åring vill ha sina föräldrar flåsandes i nacken när han eller hon är ute på Instagram eller Facebook? På samma gång så tror jag att ett lagom engagemang i barnens intressen kan vara just den där "kontaktpunkten" som både förälder och  framförallt tonåringen behöver för att kunna mötas.

Förra våren kom sonen hem efter att ha sett filmen Iron Man III tillsammans med sina kompisar i skolan. Han var så exalterad över sin filmupplevelse att han satte sig ner och skrev en 700 ord lång filmrecension, på engelska (!), som han sedan lade upp på nätet. Recensionen följdes av enormt "youtubande" där sonen slukade allt som hade med film i allmänhet och actionfilm i synnerhet att göra.  Min egen vånda kring detta tidsslukande intresse kan ni läsa om i ett gammal inlägg som jag gjorde i höstas. Men eftersom jag har ett visst, om än begränsat, filmintresse själv kunde vi i alla fall mötas i sonens fascination över Hollywoods skapelser. Otaliga filmcitat har till exempel reciterats vid middagsbordet. Till glädje för familjens manliga medlemmar, medan fru och döttrar mest har himlat med ögonen. Mitt förslag om att skapa en filmblogg för att liksom kanalisera alla nya tankar, funderingar och  "ovärderlig" ny kunskap föll i god jord och förra sommaren startades  sonen sin filmblogg.  Det har så här långt blivit ett knappt 100-tal inlägg om filmnyheter, filmtrailers och recensioner av de filmer han sett. En och annan fördjupning om de filmvärldens små och stora mysterier har det också hunnit bli. Varför ser t.ex. filmposters ut som de gör  och varför blir Johnny Depps filmer inte längre några kassasuccéer? Numera har hans blogg 50 följare, vilket är typ 50 gånger fler än vad jag har. De flesta verkar i huvudsak vara engelskspråkiga filmbloggare från England och USA som hittat fram till hans blogg. Hur de har hittat hans blogg är dock fortfarande en gåta.

Detta intresse för film tar naturligtvis mycket tid i anspråk, men jag kan se ett antal positiva bieffekter förutom det faktum att hans kunskaperna om film har vuxit exponentiellt:
  • sonens engelska är numera betydligt bättre än undertecknads (vilket kanske inte säger så mycket). Jag har till och med börjat undra om han skriver bättre på engelska än på svenska.
  • ett ökat intresse för media och teknik
  • en ny, högre, nivå av initiativförmåga
  • vi har ett gemensamt intresse att samlas kring. Under en period där i stort sett varje vardagsbestyr är en potentiell konfliktsituation (så är det naturligtvis inte men ni som har tonåringar förstår nog vad jag menar) så är filmintresset en fredad zon där vi kan mötas och ha trevlig tillsammans.
Nästa gemensamma projekt som intresset har lett fram till är att vi börjat skissa på att bygga upp en liten studiohörna för att kunna göra filmrecensioner i videoformat. Ett litet fader son projekt som kommer att förgylla vår sommar tillsammans, hoppas jag. Sonen har dessutom. sökt sommarjobb som filmrecencent på SF Bio i sommar.  Vill ni ge honom en möjlighet att förverkliga sina drömmar får ni gärna rösta på hans "anställningsintervju". Det gör du lättast genom att klicka på den här länken .







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar