Translate

tisdag 20 maj 2014

Mitt liv som gräsänkling - dag 2

Kombinationen av lägga sig sent, gå upp och ge minstingen flaskan klockan halv två och sedan gå upp kl 06:oo är inte optimal. Både kropp och hjärna signalerade ett behov av att tillbringa ytterligare ett antal timmar i horisontalläge. Upp kom jag dock till slut och yngsta barnen var på morgonfritids och förskola endast 10 minuter senare än vanligt

Jag är kanske en väldigt enklespårig individ men jag tenderar att bli stressad när min dag bryts ner i alltför många, och i mitt tycke, allför korta pass.  Den här tisdagen blev oerhört fragmenterad. Att ta hand om minstingen, med de tre timmarsrutiner som barn i den åldern tenderar att ha, tillsammans med skjutsning till tjejernas dansföreställning, besök på BVC, hämtning av barn från skolan och ett par inklämda arbetspass för jobbets räkning och hemgrupp på kvällen gjorde att det aldrig blev några längre stunder över, varken under för- eller eftermiddagen, till att följfölja  dagens städningsambitoner. Ett faktum som där och då faktiskt gjorde mig något oroad. Städning, hur löjligt det än kan låta, har nämligen visats sig vara en nyckel i att upprätthålla den ordning och reda som behövs för att saker och ting ska flyta på som det ska i huset.

Nu blev visserligen städningen  av badrum och undervåning gjord, men först efter det att familjens yngre medlemmar fått besök av John Blund. Det för fullt berättigat att ställa sig frågan om det verkligen var nödvändigt att städningen behövde ske just idag. Det fanns ju lite annat att göra och vem är det jag försöker imponera på? Den enda i familjen som brukar märka om det är städat, eller rättare sagt om det inte är städat, är ju hustrun och hon kommer ju inte hem på ytterligare 72 timmar. Problemet är mycket kan hända på 72 timmar och jag vågar påstå att vår familj aldrig befinner sig längre bort från kaos än ynka två dagar. Om jag och hustrun skulle ägna ett par dagar åt ett byggprojekt, vilket inte är ovanligt, eller om vi har så mycket att göra med våra respektive jobb att vi inte prioriterade att plocka och städa som vi brukar göra, blir konsekvensen nästan alltid ett sönderfall av den fysiska ordning som vi eftersträvar och värdesätter i vårt hem. Och när den rent fysiska oordningen breder ut sig, så försvagas även de andra strukturer som vi har byggt upp för att saker och ting ska fungera i det bokenblomska hemmet. Det innebär att det helt enkelt inte är värt risken att hoppa över städningen, även om just den här dagen kanske var i spretigaste laget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar